وبلاگ شخصی علی رستمی:دیواره نوردی دنیای ازاد من

این وبلاگ متعلق به تمام عاشقان کوهستان می باشد

وبلاگ شخصی علی رستمی:دیواره نوردی دنیای ازاد من

این وبلاگ متعلق به تمام عاشقان کوهستان می باشد

ثبت دو صعود نو بر روی دیواره های صعود نشده دره خان


دره خان 

 کوه نوردان به دنبال صعود های مسیر ها و قلل دست نخورده در دره خان هستند و امروز خبر می رسد که سه کوه نورد بلغارستانی موفق شدند دو مسیر نو را برای اولین بار در دره خان واقع در قره قروم پاکستان صعود کنند.

نیکولای پتکوف (Nikolay Petkov)، دویچین بویانوف (Doychin Boyanov) و میهاییل میهاییلوف (Mihail Mihaylov) هر سه از بلغارستان موفق به صعود مسیر واسیل لوسکی پیک (Vasil Levski peak) به ارتفاع ۵۷۳۳ متر و دیواره برج خاکستری (Grey Tower) به ارتفاع ۵۴۳۴ متر شدند.

صعود اول از تاریخ ۱۳ تا ۱۴ آگوست و صعود دوم از تاریخ ۱۹ تا ۲۰ آگوست انجام شده است. این دیواره نوردان برای اندازه گیری ارتفاع این مسیر های نو از Garmin GPS استفاده کرده اند. همچین لازم به ذکر است که درجه سختی مسیر اول که از جبهه غربی صعود شده M6, AI4, 6a بوده و ارتفاع دیواره ۶۵۰ متر می باشد. و مسیر دوم بر روی برج خاکستری که از گرده غربی صعود شده دارای درجه سختی AI3 (تا گردنه), 6b و عمدتا 5c می باشد که ارتفاع این دیواره نیز ۶۰۰ متر بوده است.


مسیر Levski peak با ۱۴ کارگاه و با طناب ۵۰ متری دوبل و برقراری چادر زیر دیواره (در یک حلقه یخی بین peak Sofia و Singu Chatpa (برج بزرگ) و Levski و برج Rila) صعود شد و مسیر Grey Tower با نصب ۱۳ کارگاه و با برقراری چادر بر روی گردنه بین Meligo Peak و Grey Tower صعود گردید.

منبع: http://www.explorersweb.com/everest_k2/news.php?id=21022

گرفته شده از کلوپ کوهنوردان سولدوز

اولین صعود سولو مسیر Memento Mori توسط روسانو لیبرا

 

 
رخ صخره ای و مسیر Memento Mori در Pizzo Badile ایتالیا

کوهنورد و راهنمای ایتالیایی، روسانو لیبرا (Rossano Libera) موفق شد اولین صعود سولوی مسیر  Memento Mori از جبهه شمال شرقی پیتسو بادیل (Pizzo Badile) در ایتالیا را در تاریخ ۱۷ و ۱۸ جولای ۲۰۱۲ به نام خود ثبت کند. این صعود به عنوان دومین صعود مسیر یاد شده می باشد. مسیری که به قول خیلی ها مو را بر بدن سیخ می کند.


"فقط برای اینکه از این صعود لذت ببرم دو سه روز منتظر ماندم
بدون اینکه چیزی به کسی بگم."

 مسیر افسانه ای که بهتره آن را "دیوانه" نامید. این مسیر در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ آگوست ۱۹۸۰ توسط کوهنوردان اهل چک ژوزف ریبیکا (Josef Rybicka)، ژان سیمون (Jan Simon) و لادیسلاو اسکالدا (Ladislav Skalda) برای اولین بار صعود شد. این مسیر ۸۵۰ تا ۹۰۰ متری با درجه سختی VI+ A3 شناخته شده است. شاید فقط کوهنوردان خارق العاده و استثنایی چک جسارت این رو داشتند که با چنین ریسکی روبرو شوند تا از این مسیر تاق نمای صاف صعود کرده و با وجود خطر ریزش سنگ ها اقدام به سوراخ کردن دیواره نهایی کنند.

جدیت این مسیر به این برمی گرده که در زمستان ۱۹۸۲ این مسیر قبل از روسانو فقط یک بار و توسط یک تیم چک اسلواکی سابق به نامهای فرانتیسک باور (Frantisek Bauer) و ژان دوبال (Jan Doubal) صعود شد که به نظر بسیاری این صعود ها به خصوص صعود اخیر سولو (Solo) دیوانگی ست و اصلا توصیه نمی شود. اما به هر حال نباید آنان را افسانه خطاب کرد بلکه باید آنها را قبول کردو به کاری که کرده اند احترام گذاشت.

با همه این احوال باید به خاطر داشت که روسانو یک تازه کار نیست. نام بردن از او به عنوان کوهنورد و سنگ نورد بزرگ سولو اغراق آمیز نیست. در بین صعود های بی شمار سولوی او یادآوری صعود سولوی زمستانی مسیر Cassin برای اولین بار دوباره از جبهه شمال شرقی Badile خالی از لطف نیست.

چیزی که چنین صعود هایی می طلبد "متفاوت بودن" هست. چیزی که فراتر از کوهنوردی ست. چیزی که ترکیبی از انگیزه غیر عادی با دانش کلی و قبول خطرات آن بوده و به کلامی دیگر آگاهی ناب، توقف ناپذیری، الهام و تجربه ای تکرار ناپذیر است.

منبع: http://www.planetmountain.com/english/News

 

گرفته شده از کلوپ کوهنوردان سولدوز