وبلاگ شخصی علی رستمی:دیواره نوردی دنیای ازاد من

این وبلاگ متعلق به تمام عاشقان کوهستان می باشد

وبلاگ شخصی علی رستمی:دیواره نوردی دنیای ازاد من

این وبلاگ متعلق به تمام عاشقان کوهستان می باشد

اولین صعود سولو مسیر Memento Mori توسط روسانو لیبرا

 

 
رخ صخره ای و مسیر Memento Mori در Pizzo Badile ایتالیا

کوهنورد و راهنمای ایتالیایی، روسانو لیبرا (Rossano Libera) موفق شد اولین صعود سولوی مسیر  Memento Mori از جبهه شمال شرقی پیتسو بادیل (Pizzo Badile) در ایتالیا را در تاریخ ۱۷ و ۱۸ جولای ۲۰۱۲ به نام خود ثبت کند. این صعود به عنوان دومین صعود مسیر یاد شده می باشد. مسیری که به قول خیلی ها مو را بر بدن سیخ می کند.


"فقط برای اینکه از این صعود لذت ببرم دو سه روز منتظر ماندم
بدون اینکه چیزی به کسی بگم."

 مسیر افسانه ای که بهتره آن را "دیوانه" نامید. این مسیر در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ آگوست ۱۹۸۰ توسط کوهنوردان اهل چک ژوزف ریبیکا (Josef Rybicka)، ژان سیمون (Jan Simon) و لادیسلاو اسکالدا (Ladislav Skalda) برای اولین بار صعود شد. این مسیر ۸۵۰ تا ۹۰۰ متری با درجه سختی VI+ A3 شناخته شده است. شاید فقط کوهنوردان خارق العاده و استثنایی چک جسارت این رو داشتند که با چنین ریسکی روبرو شوند تا از این مسیر تاق نمای صاف صعود کرده و با وجود خطر ریزش سنگ ها اقدام به سوراخ کردن دیواره نهایی کنند.

جدیت این مسیر به این برمی گرده که در زمستان ۱۹۸۲ این مسیر قبل از روسانو فقط یک بار و توسط یک تیم چک اسلواکی سابق به نامهای فرانتیسک باور (Frantisek Bauer) و ژان دوبال (Jan Doubal) صعود شد که به نظر بسیاری این صعود ها به خصوص صعود اخیر سولو (Solo) دیوانگی ست و اصلا توصیه نمی شود. اما به هر حال نباید آنان را افسانه خطاب کرد بلکه باید آنها را قبول کردو به کاری که کرده اند احترام گذاشت.

با همه این احوال باید به خاطر داشت که روسانو یک تازه کار نیست. نام بردن از او به عنوان کوهنورد و سنگ نورد بزرگ سولو اغراق آمیز نیست. در بین صعود های بی شمار سولوی او یادآوری صعود سولوی زمستانی مسیر Cassin برای اولین بار دوباره از جبهه شمال شرقی Badile خالی از لطف نیست.

چیزی که چنین صعود هایی می طلبد "متفاوت بودن" هست. چیزی که فراتر از کوهنوردی ست. چیزی که ترکیبی از انگیزه غیر عادی با دانش کلی و قبول خطرات آن بوده و به کلامی دیگر آگاهی ناب، توقف ناپذیری، الهام و تجربه ای تکرار ناپذیر است.

منبع: http://www.planetmountain.com/english/News

 

گرفته شده از کلوپ کوهنوردان سولدوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد